سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 63
کل بازدیدها: 746513

دوراهک اینجاست!




فوری : هوشنگ احمدی بعنوان اولین شهردار شهر دوراهک معرفی شد.

 

دوراهک اینجاست : بعد از کشمش های فراوان در نهایت آقای هوشنگ احمدی با توافق نهایی اعضای شورای اسلامی بعنوان اولین شهردار شهر تازه تاسیس دوراهک به فرمانداری شهرستان دیر معرفی گردید .

آقای حسین عالیپور دبیر شورای اسلامی صحت این گفته ها را تائید و همچنین در ادامه افزود : قرار بود مراسم افتتاحیه شهرداری وشهر شدن دوراهک در روز جمعه 23 فروردین ماه انجام شود که بعلت حادثه اخیر زلزله کاکی به هفته اینده موکول شده است. 

ایشان در ادامه افزود : در این مراسم جناب آقای حسنوند استاندار ، معاون سیاسی امنیتی و همچنین مسئولان شهرستان حضور خواهند داشت.

سابقه فعالیت اجرایی اقای هوشنگ احمدی  بعنوان شهردار شهر کاکی بوده است.

زمان جدید برگزاری افتتاحیه دوراهک به اطلاع عموم رسانیده می شود. 

 




موضوع مطلب :
پنج شنبه 92/1/22 :: 2:20 عصر :: نویسنده : حسین محمدی
darvishia
سه شنبه شُنبه شد آوار انــــدوه 
در آن غوغا شکسته شانه ی کوه 
به هر ویرانه ای کو کو سرش زیــر 
شنید آیــا کسی ایـــن آه انبـوه ؟ 

" قاسم درویشی " 
*******************************************
نخل های شروه خوان بخوانید بر مزار فایز ها. بخوانید بر ویرانه هایی که امشب ستاره است سقفشان.بخوانید با شور دگر بار. بخوانید که امشب جای خواندن شعر فایز است...
آثار زمین لرزه در شهر شنبه در استان بوشهر
 جزیره ؛ نخل های شروه خوان بخوانید بر مزار فایز ها. بخوانید بر ویرانه هایی که امشب ستاره است سقفشان.بخوانید با شور دگر بار. بخوانید که امشب جای خواندن شعر فایز است...

تصور نمی کنم امشب خواب داشته باشم. خواب داشته باشم و در خواب نبینم پینه های دستان کهنه مردی که زیر خروارها دفن شده است. بخوابم و نشنوم صدای دختر بچه هایی که زجه می زنند. بخوابم و دردنکشم از شنیدن ناله های وا مادرا...

دیار فایز امشب آرامش عجیبی دارد و مردمانش بدون داشتن دیوان یارشان از بهر می خوانند دوبیتی، زیر سقف خدا. یقین می کنم کوه هم نتوانست زیر بار این مصیبت قد خم نکند و خیره شدن به چشمان خیلی ها برایش سخت بود که آرام فرو ریخت و دم بر نیاورد.

زلزله ... زل زد به چشمان مردمی که زل زده به چشمان خدا بودند و داستان، داستان هیچ پیراهن و هیچ بویی نبود و تنها چند قدمی خدا بود که زمین بی هویت شد.

آنجا حالا مردمی دارد که مصیبت دیده اند. داغ دیده اند و داستانشان، داستان هیچ یعقوب و ذلیخایی نیست که روایتش بی پروا باشد.

داد باید بزنم که پیراهن عزایم را آماده کنند تا داستان نویس شوم و روایت کنم داستانی که آغازش بی نهایت بی مقدمه است. راوی خوبی اگر نبودم خرده نگیرید، چرا که امشب سوز بی امانم کرده است و اشک اگر نبود سوز دلم خاموشی نداشت.

خیال کشتن من داشت جانان

کدامین سنگدل کردش پشیمان

ندانست عید فایز آن زمانست

که گردد در منای دوست قربان

 




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92/1/21 :: 7:40 صبح :: نویسنده : حسین محمدی

   درمحوطه ی چمن و گل کاری شهرداری دوراهک که بر تپه ای سرسبز مشرف برشهر بنا شده زیر درختی پر گل درفضایی که عطر بهار نارنج آن را سرشار از بوی جوانی کرده ، به تصمیمات ساده ای می اندیشیدم که از همدلی مردمی صمیمی برخاسته بود.

شهر آرام بود وچشمه ی محبت در همه کوچه ها جاری .چند جوان درس خوانده و یکی از میانسالان با تجربه اعضای  شورای شهر بودند وجمعی از ریش سفیدان و جوانان صاحب نظر، باسواد وبی سواد ،  برای چکش کاری تصمیمات و جا انداختن آن در شهرو آسان کردن فرهنگ سازی و صرفا به خاطر پشتیبانی و پشتوانه ی مصوبات شورای شهر،مجلس شورایاری راتشکیل داده بودند.همه ی مردم از طریق ایمیل شورا وشورایاری از خیر خواهی مضایقه نمیکردند.هر یکی به فراخور رشته تحصیلی و تجربه ای که اندوخته بود در موارد مربوط دخالت مفید وموثر میکرد.برای انتخاب شهردار بی آنکه بحثی  وجدلی درگیرد وهریکی سنگ طایفه و باندش را به سینه بزند وحسابهای کهنه پیش چشم آورده شود و سلیقه های مختلف  و متنوع سیاسی و انتخاباتی وجهه ی همت باشد ، تنها و تنها یک مسئله مهم بود و آن عمران وآبادی شهر دوراهک با اندیشه شیعی شرافتمندانه اش .آقای شهر دار به مقام شهر داری ارزش می داد نه به عکس.نمیخواست از این پست بخاطر  تخطئه ی رقیبان سیاسی اش استفاده کند ؛ کمبودی نداشت که بدین وسیله جبران نماید ؛ نمی خواست  زد و بند های اقتصادی راه بیندازد؛ نمیخواست…. .و  نمیخواست…. آنچه میخواست رضایت مردم بود و پیش از آن رضایت خدا.

برای مشاهده ادامه مطلب و نظرات به ادامه مطلب کلیک نماید.

ادامه مطلب...


موضوع مطلب :

شنبه 92/1/17 :: 12:34 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

از طرف شورای اسلامی شهر دوراهک از آقای شیخ موسی احمدی بعنوان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، دو نفر کارآفرین نمونه آقایان باران محمدی بعنوان احداث اولین گلخانه دوراهک و محمد نوریده نیز مجری ساخت اولین کارخانه دستمال کاغذی در شهرک صنعتی و همچنین از قبولشدگان در دانشگاههای دولتی تجلیل بعمل آمد

دوراهک اینجاست+ حسین محمدی

حسین محمدی+دوراهک اینجاست




موضوع مطلب :
پنج شنبه 92/1/15 :: 11:20 صبح :: نویسنده : حسین محمدی

اولین نشست عمومی نماینده مجلس در شورای اسلامی در سال 92 با مردم شهر دوراهک در مسجد صاحب الزمان (عج) این شهربرگزار شد.

در این برنامه از طرف شورای اسلامی شهر دوراهک از آقای شیخ موسی احمدی بعنوان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ، دو نفر کارآفرین نمونه آقایان باران محمدی بعنوان احداث اولین گلخانه دوراهک و محمد نوریده نیز مجری ساخت اولین کارخانه دستمال کاغذی در شهرک صنعتی و همچنین از قبولشدگان در دانشگاههای دولتی تجلیل بعمل آمد .

دکتر موسی احمدی نماینده مجلس

در ادامه آقای شیخ موسی احمدی در سخنانی مطالبی ایراد نمودند: دوراهک سرشار از نیروهای بسیار مبتکر ، شاخص علمی که به جامعه تحویل داده است و نظام مقدس جمهوری اسلامی از آنها بهره می برد .روحانیون بزرگی که در این منطقه رشد کرده اند. همچون حجه السلام حاج آقا حیدر احمدی که از سرمایه های بسیار ارزشمند و گرانمایه نظام می باشند.

حسین محمدی+دوراهک اینجاست

 در ادامه شیخ موسی احمدی از دستاورد های سال 91 چنین بیان نمود : کسی منکر تورم و گرانی و بالا رفتن قیمت ها و فشار بر مردم نیست و این باورها نتوانست در ایمان و اعتقاد مردم خللی ایجاد کند. همچنین در ادامه ضمن تبریک سال نو و تسلیت شهادت دخت نبی اکرم حضرت صدیقه اطهر و تشکر از مردم که جشن های ملی مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا (س) را تحت الشاع خود قرار نداده و مراسمات پررنگ برگزار گردید.

حسین محمدی+دوراهک اینجاست

سال 92 رهبر عظیم انقلاب بعنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی معرفی کردند. برای نامگذاری چنین سالی ساعت ها زمان نیاز است می باشد.از نظر سیاسی آینده بسیار ظریف، دقیق و حساسی پیش روست . نباید بگذاریم دشمن گمان کند که سال 88 بستری بود برای نتیجه گیری در 92 .

حسین محمدی+دوراهک اینجاست

این عرصه بسیار مهمی است و هرکس که مردم انتخاب کردند باید بداند که پاسخگوی خدا ، اهل بیت و خون شهدا باشد و تمام توان خود را برای خدمت بگذارد .

در ادامه به بخشی از دستاوردها در سال 91 اشاره نمودند:

ادامه مطلب...


موضوع مطلب :

پنج شنبه 92/1/15 :: 11:19 صبح :: نویسنده : حسین محمدی

شورای شهر با همه محاسن و معایبش که به زعم اکثریت مردم عاری از هرگونه حسن چشمگیر، درحال افول عمر خود بوده و امید است شورایی جدید با ترکیبی نوین پا به عرصه خدمتگزاری گذاشته و بارقه امید در دلهای ناامید روشن نماید

محمد دراهکی بعنوان یکی از جوانان تحصیلکرده و صاحبنظر ،از مسولین ارشد در شهرستان های استان مشغول خدمت می باشند. با تشکر از مقاله ارسالی،نظرات دوستان و همشریان عزیز در ادامه جویا می شویم.دوراهک به چنین افرادی می بالد.

محمد دراهکی + فرصت خدمت + دوراهک اینجاست

فرصت خدمت

مبحثی که این روزها قابل بحث وجدل است انتخاب شهردار است لکن انچه بنظر مهم تر واساسی تر است انتخابات آتیه شوراهای شهر وروستاهاست که تحت الشعاع این انتخاب قرار گرفته چراکه همزمانی این انتخابات و انتخابات ریاست جمهوری به ویژه حساسیت های که به تبع انتخابات جنجال برانگیز سال 88 بوجود آورده نگاه ها را از این انتخابات دور نموده است لکن انچه نگارنده را به نگارش این مطلب واداشته لزوم توجه و آگاهی بخشی همشهریان به این مقوله و تلاش جهت درک این موضوع می باشد.

شورای شهر با همه محاسن و معایبش که به زعم اکثریت مردم عاری از هرگونه حسن چشمگیر بوده درحال افول عمر خود بوده و امید است شورایی جدید با ترکیبی نوین پا به عرصه خدمتگزاری گذاشته و بارقه امید در دلهای ناامید روشن نماید اما آن چه اهمیت این شورا را نسبت به شوراهای سابق بیشتر می نماید شهر شدن دوراهک وانتخاب شهردار می باشد.بنابراین لازم و ضروری است تا با درایت وتدبیر دلسوزان دوراهک به این مسأله این انتخابات در کانون توجهات قرار گرفته و افرادی تحصیلکرده و ذی نفوذ که توانایی مدیریت خدمات شهری را داشته باشند عهده دار این امر گردند چرا که امروزه نفوذ کلام وآگاهی از زیر ساخت های مدیریتی و آشنایی با قوانین و مقررات شهری علاوه بر این که شهردار آتی را متوجه عملکرد خود می نماید، می تواند عصای دست شهردار نیز باشد.لکن عمده دلایلی که افراد تحصیلکرده و آشنا به مسایل مدیریتی را از ورود به عرصه انتخابات برحذر داشته است  می توان به صورت خلاصه بدین شرح تبیین نمود:

1- بافت و نگاه سنتی مردم دوراهک به حل مسایل به نحوی که در عرصه مدیریت امور ومشکلات تمرکز نگاه ها بر حل امور به شیوه کداخدامنشی بوده و در اکثریت موارد جزیی انتظار دخالت شورا جهت حل مسایل دارند

 2- شهروندان در ارجاع امور به جوانان تردید داشته و سعی در واگذاری این مسوولیت به افراد مسن دارند در حالی که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری از جوانان شایسته جهت حل معضلات جامعه و تاکید بر واگذاری امور به این افراد یاد شده است و انتخاب محدود جوانان شهر به عنوان عضو شورا نه بر اساس اعتماد یا عقیده به این افراد بوده بلکه ملاک و معیار انتخاب سایر عوامل از جمله قومیت وطایفه گرایی می باشد

 3- همان طور که در قسمت اخیر بند سابق ذکرشد انتخاب  خیلی ازافراد بر اساس ملاک ومعیارهای منطقی و اصولی و شایسته سالاری نبوده بلکه آنچه بیشتر ملاک عمل قرار گرفته جنبه سنتی طایفه گرایی و تعصبات قومی بوده است که بیشتر جوانان را از ورود به این مباحث به دلیل ترس از عدم انتخابات برحذر داشته است

 4- سطح بالای توقعات وانتظارات از شورای شهر و مشکلات ودردسرهای بوجود آمده برای این اعضا که در برخی از موارد به طرح شکواییه در محاکم قضایی منتهی گردیده

 5- عدم تعیین حقوق و دستمزد برای اعضا شوراها

 6- درگیری و مشکلات شغلی تمایل به ورود به عرصه خدمات اجتماعی را از افراد تحصیلکرده سلب نموده است

7- ترس از عدم انتخاب

از همه مهم تر بروز اختلافات عدیده در شورای فعلی و به بن بست رسیدن و عدم توانایی اتخاذ هرگونه تصمیم شایسته به ویژه  در انتخاب شهردار به نحوی که  هرکدام به طرز فاحشی ساز خود را زده، جوانان را دچار نوعی سردرگمی و یاس و عدم باور به توانایی  خود جهت رفع گره های کور و حل مسایل نموده است.

 با همه این اوصاف نگارنده با اعتقاد به لزوم وجود دیدگاه های مختلف در هرگونه عرصه تصمیم گیری برای شناسایی شکافها و نقاط ضعف عملکرد مسوولان وجلوگیری از استبداد و خودرایی. ملتمسانه  از تمامی جوانان وعزیزان تحصیلکرده  به ویژه بانوان محترم شهر با هردیدگاه وسلیقه ای – متاسفانه دیدگاه های مختلف سیاسی در شهر ما تاکنون فرصتی برای رشد وبالندگی نبوده و منازعه و کشمکش های سیاسی اهرمی جهت فاصله گرفتن اقشار مختلف مردم از یکدیگر و رکود فعالیت ها  وتوسعه اختلافات وازبین رفتن اتحاد مردم شده است- درخواست می نماثیم تا خودرا کاندیدای ورود به این عرصه نمایند و تابوی این عدم دخالت و عزلت نشینی شکسته  وبدون ترس از عدم انتخاب با احساس تکلیف و دین  فضا را برای افرادی که شایستگی و لیاقت اداره امور شهر را نداشته تنگ و به تعبیری فرصت مجدد را برای امتحان پس داده ها فراهم ننمایند، چرا که هر خوبی وبدی هرچند به موجب تصمیم عده محدودی گرفته می شود نفع و ضرر آن متوجه همه اهالی و شهروندان خواهد بود وبه قول معروف سهل انگاری و کم کاری افراد شورا آتشی است که تر و خشک را با هم می سوزاند و دراین سهل انگاری همه کسانی که توانایی ورود به این عرصه را داشته و به هر دلیل از زیر بار این مسوولیت شانه خالی می نمایند سهیم می باشند از طرفی امروزه خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی فرصتی است مغتنم و عبادتی است بس بزرگ ومورد قبول و رضای خداوند متعال . شاید هیچگاه این فرصت بدست نیاید.

من الله توفیق- محمد دراهکی(حسین) 10فروردین ماه1392هجری 

نظرات همشریان عزیز:

*******************************

+ رضا میرزایی 

+ هم ولایتی

آقای دوراهکی با عرض سلام و ادب
ورود جوانان و تحصیل کرده های دوراهک به عرصه نگارش مقاله جای بسی خوشحالی است .امیدواریم در این عرصه تداوم و در ادامه نتیجه گیری قابل پیش بینی نیز محقق شود .
*******************************
سهیلا میرزای 
باسلام واحترام به نظرمن اقای دوراهکی خیلی فکرش بازاست ومی شود بهشون اعتماد کرد کاش باشهرشدن دوراهک تمام کارکنانش از جوانان خود دوراهک انتخاب میشد . من واقعا خیلی خوشحال میشوم وقتی می بینم روشنفکرانی چون اقای دوراکی درشهرم زندگی میکند
*******************************

هادی دوراهکی  

سلام علیکم .. جناب حاج محمد دوراهکی مطالب زیبا راهکارهای دلسوزانه شما را خواندم لذت بردم اما ای کاش در پایان تمام مطالب مینوشتید: ناگهان گربه پرید جستم زخواب..... ای کاش زمانی میشد که همه قدرت این را داشتند که میشد از کاستیها و دردلهای همه برایشان حرف زد ای کاش ظرفیتها انقدر بالا میرفت که در تیتراژ پایانی خنده بازار مینوشتند با تشکر از اهالی شهر دوراهک برای همکاری در ساخت مجموعه خنده بازار... ای کاش بیست وسی یک روز رفتن به ادارات سازمانها یا گیر دادن و نقد کشیدن همه مسولان دولتی را کنار میگذاشت و به اینجا می امد و از پشت صحنه سریال خنده باز پایتخت 2 فیلم میگرفت و مینوشت صرفا جهت اطلاع... دوست عزیز جناب حاج محمد دوراهکی اینجا تا زمانی که افکارمان مثل ان روزها که جوانی دانشجو و مومن از میان همین مردم بیرون امد و عده ای صاحب نظر به تمسخر پرفوسورش میخواندند غافل از اینکه همهن پرفوسور مسخره یک روز افتخار شهر ما خواهد شد. و براستی هم شد ای کاش ما جرات این را داشتیم که بگویم من اشتباه کردم .. اما اینجا شهر ولایت مدار دوراهک است نه بیست وسی می اید ونه مجموعه خنده بازار چرات امدن به اینجا را دارد چون گردنشان را خرد میکنند: .. تا ان زمان که این فکرها و بحث جدلها بر سر مقام و پست در میان ما رواج دارد باید شبیه مطلب استا درویشی نوشت که::::::::::::::::: وسلام .. هر چند میدانم این مطب هرگز رو سایت نخواهد امد ولی من انچه باید گفت را گفتم
******************************
+ محمد دراهکی(عبداله)  
با سلام
مطالب اقای دوراهکی مطالب خوبی است اما ای کاش........
مردم ما کمی از تعصبات قومی وقدیمی خود دست برمیداشتند وراه را برای جوانان باز میکردند.
دوراهک معدن انسانهای تحصیل کرده وباهوش است.
ما جوانان زیادی داریم که دراین کشور پستهای کلیدی دارند اگه بتونیم از اونها هم استفاده کنیم.قطعا موفق خواهیم شد
*********************************
+ مرتضی دراهکی 
یک همت و یک یا علی نیاز است . جوانان اگر بخواهند می توانند در این دوره حماسه ای دیگر بیافرینند.برای دور ریختن تمام سنت های کهنه و قدیمی که سالهاست عامل عقب ماندگی ما بوده است . اگر انتخاب بدور از هرگونه تعصب قومی و قبیله ای باشد ، قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.
مردم دیگر خیلی تفاوت دارند با مردم شش سال پیش.مردم دانا و هوشمند دوراهک می دانند که چه افرادی باید وارد این عرصه شده و چه افرادی باید برگزیده شوند.
آقای دوراهکی ممنون از تذکر بجا و شایسته جنابعالی .
*************************************
مونس 
آقای دوراهکی
با سلام واحترام
موارد بسیار ارزشمندی اشاره نمودید. اما برای رسیدن راه بسیار دشواری پیش روست.
ای کاش به جای میرسیدیم که بیشتر بتوانیم از توان افراد تحصیلکرده استفاده نمایم .

**************************************
+ سیدعباس 

جناب آقای دوراهکی. مطلبت را خواندم کوتاه، مفید و موثر بود. دلایل مهمی را برشمردی و راهکارهای مناسبی ارایه نمودی. مطمئنم که با اینگونه دیدگاهها مسیر توسعه شهرمان هموار خواهد شد.

************************************

جناب آقای حاج محمد دوراهکی

با سلام - مطالب مفید و روشن فکرانه جنابعالی را خواندیم بسیار پر محتوا وارزشمند بود وامید است تمامی تمامی جوانان وافراد تحصیلکرده این دیار که انشاالله تمامی مسولیت های این دیاروشهر را به عهده خواهند گرفت مطالب فوق را سر لوحه کار خود قرار داده تا بلکه شهری آباد وزیبا داشته باشیم. با تشکر فراوان

*******************************



موضوع مطلب :
یکشنبه 92/1/11 :: 12:7 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

بزودی از جوانان دوراهک خواهیم نوشت.

هرکدام در نقطه ای از کشور افتخار کسب می کنند.

تبریک و ... بزودی ... دوراهک اینجاست.

برای مشاهده سایر پوستر ها بر روی ادامه مطلب کلیک نماید.

ادامه مطلب...


موضوع مطلب :

جمعه 92/1/9 :: 12:38 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

احتراما؛ پیرو درج مطلب" تا یار که را خواهد و میلش به که باشد" و برداشت های متفاوت در خصوص آن، ضمن  پوزش از همه کاربران، همشریان عزیز و افرادی که خود را مخاطب مطلب فوق تلقی کرده اند به اطلاع می رساند، با توجه به شرایط حساس کنونی و لزوم آرامش همه اقشار و همچنین بنا به درخواست نویسنده، مطلب مذکور حذف می شود.

با سپاس - حسین محمدی




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92/1/7 :: 11:9 صبح :: نویسنده : حسین محمدی

حسین محمدی+دوراهک اینجاست+ سه شنبه بازار دوراهک

حسین محمدی+دوراهک اینجاست+ سه شنبه بازار دوراهک

حسین محمدی+دوراهک اینجاست+ سه شنبه بازار دوراهک

برای مشاهده تصاویردیگر بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید

ادامه مطلب...


موضوع مطلب :

سه شنبه 92/1/6 :: 4:38 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

انتشار وصیت نامه شهید قاسم دراهکی در وبسایت سپاه حضرت سیدالشهداء استان تهران توسط آقای مرتضی دراهکی

 

یرگرفته از وبسایت مرکزی دفاع مقدس شهر دوراهک به آدرس:

http://dmdorahak.persianblog.ir/

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

      «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین»(قرآن کریم)

      وقتی که خواستم قلم بردارم و این چند کلمه را به عنوان وصایا بنویسم،و در این فکر افتادم که این لحظه،بلکه الان در محضر خداوند متعال هستم و با این بار گناه و معصیت می توانم چه بنویسم؟در دلم گفتم بار پروردگارا،معبودا،رحیما،رحمانا،بنده و عبد گناهکارت،شرمسار درگاهت هست ولی ناامید هم نیست،امیدش از درگاهت این است که در لحظه های آخر،طلب بخشش و عفو نماید.

      اما اینک که در راه انجام تکلیف الهی و اسلامی و انقلابی ام در صف عاشقان کربلا عزم یورش بر کافران بعثی،مزدوران آمریکا و مستکبرین

برای مشاهده وصیت نامه بر روی ادامه مطلب کلیک نماید

ادامه مطلب...


موضوع مطلب :

سه شنبه 92/1/6 :: 4:9 عصر :: نویسنده : حسین محمدی
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید