سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 745442

دوراهک اینجاست!




ارمغانی برای نسل های آینده

حسین محمدی /دلمان خوش بود که شهر شده ایم . چه شهری؟!

هنوز چند روز از اعلام رسمی شهر شدن و استقرار شهردار و شهرداری نگذشته است . هنوز چند روز از نصب بنر های بزرگ پیام تقدیر و تشکر شوری اسلامی و مردم شهر  به نماینده محترم مجلس و مسولان شهرستان دیر نگذشته که متوجه شدیم همسایه شمالی ما نیز به بخش تبدیل شده است.(خوش بحال شان)

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

سایت های خبری نیز "تحقق خواسته مردم/آبدان بخش شد"را انتشار می دهند. (اما به چه قیمتی )

 نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه این اتفاق را در آستانه عید سعید فطر به عنوان عیدی خود به مردم شریف آبدان دانست و افزود با تمام توان سعی در برطرف کردن مشکلات مردم شریف حوزه انتخابیه ام دارم و بسیار خوشحالم که یکی دیگر از موضوعاتی که سال ها در دست پیگیری بود، همچون شهر شدن دوراهک و یا اسکله صیادی خورخان بردخون  به سرانجام رسید.

ما نیز با کمال احترامی که به تمامی مردمان همسایه شمالی خود قائل هستیم این اتفاق عظیم که نماینده مردم در آستانه عید فطر به مردم آبدان هدیه داد، تبریک عرض می نمایم. 

اما ای کاش مسولان شهر دوراهک می دانستند مرز دوراهک تا کجاست؟

1-تنگ خوش 2-خمدان  3- سورو  4-سرمستان 5- شهرک صنعتی دیر 6-گنوی  7- لوهک

این در حالی است که مزارع گوجه فرنگی و زمین های کشاورزی بسیاری از شهروندان دوراهکی در بخش آبدان واقع می شود.

بحرحال دوراهک بزرگ است و بزرگی می کند.

در ادامه تصویب نامه هیئت وزیران می توانید مشاهده نماید...

 

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

شماره 104594/ت48471هـ

تاریخ 10/05/ 1392 

 

وزارت کشور  

 

هیئت وزیران در جلسه مورخ 9/5/ 1392بنا به پیشنهاد شماره 71175/42/ 4/ 1مورخ 12/6/ 1391وزارت کشور و به استناد ماده (13)قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری – مصوب 1362 – تصویب نمود:

اصلاح تقسیماتی زیر در استان بوشهر صورت می گیرد:

الف- روستاها، مزارع و مکانهای تنگ خوش، خمه دان، سورو و گنوی مطابق با نقشه 250000/1پیوست که تأیید شده به مهر "دفتر هیئت دولت" می باشد از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دیر منتزع و به دهستان آبدان همین بخش الحاق می گردند.

ب- دهستان سرمستان به مرکزیت روستای سرمستان مطابق با نقشه 250000/1پیوست که تأیید شده به مهر "دفتر هیئت دولت" می باشد از ترکیب روستاها، مزارع و مکانهای زیر در تابعیت بخش مرکزی شهرستان دیر ایجاد می گردد:

1-تنگ خوش 2-خمه دان 3-سورو 4-سرمستان 5-شهرک صنعتی دیر 6-گنوی 7-لوهک 

 

ت- بخش آبدان به مرکزیت شهر آبدان مشتمل بر دهستانهای آبدان و سرمستان در تابعیت شهرستان دیر ایجاد می گردد.

محمدرضا رحیمی 

معاون اول رییس جمهور

چکیده ای هر چند کوتاه :

 

نسل های آینده چه قضاوت خواهند نمود...

گنوی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

در آغاز صحبت باید گفت اغلب روستاهای حاشیه خلیج فارس دارای قدمت زیادی بوده هر چند در حال حاضر دارای جمعیت کمی هستند همچون روستاهای بردستان و دوراهک که به تازگی شهر شده اند.

اما یکی از روستاهای باستانی جنوب ایران روستای کوچک گنوی است که این روستا از حومه شهر باستانی دوراهک محسوب می شود.این روستا دارای چندین اثر قدیمی و طبیعی منحصر به فردی است از جمله قلعه گنوی که میگویند بنای اولیه آن به دوره ساسانیان میرسد که این بنا در دوره اسماعیلیان بازسازی شده بوده که اثرات کمی از آن اکنون قابل رویت است و دیگری  3 آسیاب آبی که دوتای آن زمان کاربریشان مربوط به قرن ها پیش است و دیگری که به جاده اصلی نزدیک تر است جدیدتر و پدربزرگ هایمان از زمانی که از آن آسیاب مردم استفاده میکردند به یاد دارند.

دیگر اثر طبیعی و گردشگری روستای گنوی چشمه آبگرم گنوی است که در تمام طول سال حتی در این چند سالی که سالهای کم بارانی بوده همچنان پر آب است و نوازشگر طبیعت و آب دهنده مزارع پایین دست.در کنار این روستا یک آب انبار قدیمی نیز وجود دارد که اثر منحصر به فردی است که چشم هر مسافری را به خود خیره می کند.

از روستای گنوی دو اثر در ثبت ملی وجود دارند که اسامی آنها و دیگر جزئیات را میتوانید در جدول زیر مشاهده بفرمایید.

نام اثر تاریخیشماره ثبت ملیتاریخ ثبتتوضیحات
آب‌انبار سرمستان 22183 1386 بخش مرکزی
آثار سنگی شاهزاده ابوالقاسم 8404 1382 " "
آرامگاه بی بی دولت 23329 1387 " "
آسیاب‌آبی گنوی 22179 1386 " "
تل سوزو دیر 22174 1386 " "
چاه رمیله 8405 1382 " "
چاه سنگی جبرانی 1 8402 1382 " "
چاه سنگی جبرانی 2 8403 1382 " "
چاه‌های آب بردستان 22171 1386 " "
قلعه بردستان 4049 1380 " "
قلعه زندان 8398 1383 بخش بردخون
قلعه گنوی 22170 1386 بخش مرکزی
محوطه بردو 22181 1386 " "
مسجد بردستان 2060 1377 " "

روستای گنوی در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق دیر واقع است آثار باقی مانده از قلعه ی بزرگ گنوی در غرب بزرگراه هنوز مشهود است در گذشته باغات روستا در منطقه شهره بوده که علاوه بر نخلیات، انار، لیمو، انجیر و .. کاشته می شده که تعداد زیادی از آنها از بین رفته است.
نام دره ها: دره باریکی – دره اوبا – دره خویزو
نام کوهها: کوه باریکان – کوه خمه دان

در کوه های شرق روستای گنوی و سورو چشمه آبگرم معدنی وجود دارد که به علت خواص درمانی مورد اعتقاد شدید اهالی اطراف شهر ذوراهک -دیر – کنگان- بنک- آبدان و بعضاً خارج از استان است. آبمعدنی گرم چشمه گنوی شفا بخش بیماری های پوستی بوده و به همین دلیل در زمان های گذشته مردم برای رفتن به آبگرم نذر می کردند و با صلوات و خواندن چاوشی به آنجا می رفتند.

سورو

چشمه آب سورو

آبی که در این فصل مشتری ندارد! (آب گرم سورو در مجاورت شهر دوراهک-دیر)

آب گرم سورو چشمه آب معدنی در فاصله 5 کیلومتری شمال شهر دوراهک واقع در بخش مرکزی شهرستان دیر و یکی از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

این چشمه آب معدنی در کناره راه بوشهر به کنگان و بعد از روستای سورو واقع شده‌است. این چشمه در دره ای قرار دارد که کوهپایه های زاگرس و ارتفاعات سخت از شمال و جنوب آن را در بر گرفته است.

از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه سورو از دسته آبهای گوگردی خیلی گرم، کلر و سولفات، کلسیک گوگردی محسوب می‌شود.

محوطه? اطراف چشمه در لوحک و دوراهک پر از درختان نخل زیبا و سبز است. پساب این چشمه مانند رودخانه کوچکی پس از طی چند کیلومتر با آب نسبتاً زیادی به صورت آبشار کوچکی به پایین سرازیر می‌شود.

 عکس: حسین محمدی



لوهک

حدود 52 هزار نفر از جمعیت مردم شهرستان دیّر در جنوب استان بوشهر در مناطق شهری وروستایی به همراه شمار زیادی از میهمانان در ایام زمستان اوقات خود را در دامن طبیعت گذراندند.

طبیعت شهرستان دیّر در ایام بهاری اگر چه بسیار خشک وگرم بود اما مناطق روستای لوهک، باغ باقری، و... سرسبزسی وشادابی خاصی برخوردار بودند. براساس گزارش رسیده بیشتر مردم شهرستان دیّر ، کنگان و شهرستانهای اطراف برای تفریح و گردش این منطقه را انتخاب می کنند.

مجموعه قنات ها و چشمه های جوشان در دل دامن کوه و همچنین باغات نخل به طبیعت بکر این منطقه افزوده است.

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

شهرک صنعتی دیر

تنها واحد راه اندازی شده در این شهرک مربوط به آقای نوریده ، کارآفذین برتر دوراهکی می باشد که اقدام به ساخت کارخانه دستمال کاغذی نموده است.

 




موضوع مطلب :
یکشنبه 92/5/27 :: 1:29 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید