سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
موضوعات
صفحات وبلاگ
RSS Feed
بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 38
کل بازدیدها: 745499

دوراهک اینجاست!




اخصاصی پایگاه خبری "دوراهک اینجاست " 

  روبروی منزل مسکونی مرحوم مشهدی حسین انوبیده چاهی حفاری شده، که خاکهای حفاری شده به مانند تلی انباشته گردیده بود این چاه متعلق به مرحوم مشهدی شیخ حسین بحرینی بود که با گاو نر آب کشی می کرد و کشاورزی داشت. در آن زمان کشت پیاز، تنباکو، گوجه و خشخاش جزء مزرعه ی او بود. این تپه خاک محل اذان مرحوم مشهدی حسین بود. ایشان مدرس قرآن و مکتب خانه دوراهک ، همیشه وقت اذان صدای الله اکبر به گوش و دل مومنین می رسانید.  مرحوم حاج باقر درویشی که صاحب اولاد نمیشد تصمیم گرفت بنای مسجدی نماید. یک زمین مسطحی در کنار این چاه کشاورزی بود که متعلق به کسی نبود با مشورت بزرگان محل و کنار حیاط مرحوم مشهدی حسین بنا شود تا برای اذان مشهدی حسین نزدیک باشد.* یکی از بنّاهای محلی که آن وقت بنّای سنگ و سیمان کم بود و تازگی از کشورهای خارج برگشته بود و آشنای با نقشه و معماری ساختمان داشت. نقشه ایی تهیه کرد که طول آن 8 متر و عرض آن 6 متر بود. دارای محراب هلالی ستونهای وسط مسجد هلالی و دیوار کشی و پله مرتبط با سقف چاه آب و حوضچه آبی که بوسیله دلو طناب آب می کشیدند و در حوض می ریختند ودر آن زمان کامپریسی نبود سنگ و ماسه بوسیله الاغ کرایه از کوه و دره ها تهیه می شد .در سال 1343 هجری مطابق با محرم 1387 هجری قمری پی کنی مسجد شروع گردید. مرحوم حاج باقر که بانی مسجد بود بنا گذاشت که اکثریت مردم استفاده از امتیاز ثواب در مسجد بهره مند شوند لذا هر سه روز پنج نفر کاگر در اختیار بنّا می گذاشت و روزی به هر نفر 5 تومان می داد و به همین منوال مسجدی بنام امیرالمومنین بنا شد و به اتمام رسید مرحوم مشهدی حسین یادم هست می رفت وسط پله مسجد می ایستاد و اذان می گفت صبح قبل از اذان می رفت روی پله و این آیه از قران تلاوت می کرد" لولا انزلنا هذا القران علی جبل لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیتة الله الی آخر"  و بعد اذان شروع می کرد. پس از چندی با اسرار مرحوم حاج میرزا احمدی دشتی پیش نماز مسجد گردید تا این که سال 57 آفتاب عالم تاب انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی قدس سره الشریف طلوع کرد. قبل پیروزی انقلاب شعار مرگ بر شاه از کنار همین مسجد شروع می شد و بسوی مسجد امام زمان که پایگاه انقلاب آن زمان بود حرکت و در آنجا سخنرانی و اجتماع مردم بود که شعار علیه رژیم شاه سر می دادند.  پس از سال های چند مسجد بوسیله افرادی خیر از خود دوراهک و بعضی جاههای دیگر توسعه داده شد و مسجد کنونی بنا گردید که هم اکنون در کنار این مسجد پایگاه مقاومت حضرت قائم می باشد . 

تاریخ 15 مرداد 1392 مطابق ،28 رمضان 1435

·         آقای عباس امیدی نژاد بعنوان اولین استاد بنای دوراهک که با سنگ ، سیمان و همچنین با نقشه و معماری ساختمان آشنا بود .

·         به دلیل زیبای نوع خط مکتبی نگارش شده نویسنده ، بدون کوچکترین تغییری قابل مشاهده می باشد.   

·        با تشکر فراوان از آقای عباس امیدی نژاد که قبول زحمت نموده و در گردآوری اطلاعات مربوط به اولین مسجد دوراهک همکاری نمودند.

با سپاس از همه کاربران عزیز – حسین محمدی

 

در ادامه توجه شما را به دیدن تصاویری از مقابله خوانی در شب های ماه مبارک رمضان در قدیمی ترین مسجد دوراهک جلب می نمایم. 

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

 

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسیت محمدی




موضوع مطلب :
چهارشنبه 92/5/16 :: 5:45 عصر :: نویسنده : حسین محمدی

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید